Hernia en Rugoperaties

Wat zijn tussenwervel­schijven en wat doen ze?

Tussen je wervels in je wervel­kolom zitten ‘gel-pad achtige’ kussentjes die zorgen voor een flexibele en gezonde rug. Door deze tussen­wervel­schijven krijgt je rug de juiste kromming. Een wel­gevormde, flexibele rug is sterker dan een rechte, stijve rug. De tussen­wervel­schijven beïnvloeden ook je lengte. Wanneer je opstaat in de ochtend ben je een stukje langer dan wanneer je ’s avonds gaat slapen. Door de zwaarte­kracht en de druk gedurende de dag op de tussen­wervel­schijven, worden ze wat meer samengedrukt. Onderzoek wijst uit dat o.a. de tussen­wervel­schijf vaak de oorzaak is van lage rugpijn.

Afwijkingen in de tussen­wervel­schijf

Naarmate je ouder wordt, neemt ook de kwaliteit van de tussen­wervel­schijven af. Ze raken wat sneller beschadigd en de wanden zijn zwakker. Dit laatste kan ook veroorzaakt worden door subluxaties. Dit betekent dat de wervels in je wervel­kolom niet in balans zijn en stres en druk veroorzaken op de zenuwen en tussen­wervel­schijven. Wanneer de wanden van de tussen­wervel zodanig beschadigd zijn, kan het voorkomen dat de gel-achtige vloeistof uit de tussen­wervel­schijf gaat puilen. Dit wordt ook wel een hernia genoemd. Het uitstulpsel kan vervolgens op de zenuwen drukken, wat voor veel pijn en ongemak kan zorgen. Buiten pijn ervaart men ook spier­verslapping, tintelingen, gevoelloos­heid, uitvals­verschijnselen in lede­maten en zelfs ongewenst urine­verlies.

Heeft een operatie zin?

Een rugoperatie bij een hernia zou de laatste optie moeten zijn. Dit omdat een rugoperatie een gevaarlijke ingreep is en nooit geheel zonder risico. Veel mensen hebben een hernia zonder dat ze enige symptomen hebben. Bezoek op zijn minst eerst een chiropractor!

Hernia’s en chiropractie

Al vele jaren lang is chiro­practie in staat om rug­operaties te voorkomen. Er zijn bewijzen (MRI’s) waarop te zien is dat na chiro­practische correcties een hernia volledig kan worden terug­gedrongen. Door chiro­practische zorg heeft de tussen­wervel kans en ruimte om te helen waardoor het lichaam zichzelf herstelt. In een studie waarbij 27 patiënten met een hernia en chiro­practie onderzocht werden is op de MRI gebleken dat 63% van deze hernia’s volledig verdwenen zijn en bij 78% is de hernia in ernst afgenomen.

Kun je een hernia voorkomen?

Veel mensen die voor nek of rug­problemen een chiro­practor bezoeken staat versteld van de resultaten. Waarom zou u wachten tot de rug pijnlijk wordt, terwijl met de juiste chiro­practische zorg dit helemaal niet hoeft te gebeuren. Chiro­practische zorg zal voorkomen dat de ruggen­wervel uit balans raakt waardoor beschadigingen aan de tussen­wervel­schijven kunnen ontstaan die vervolgens een hernia kunnen veroorzaken. Juist als uw rug gezond is moet dit onderhouden worden om pijn en problemen te voorkomen. Chiro­practoren hebben zelfs mensen kunnen verlossen van hun frustratie na mislukte rug­operaties waardoor opnieuw een operatie overbodig was.