Fibromyalgie

Miljoenen mensen, vooral vrouwen, lijden aan fibromyalgie. De oorzaak van deze aan­­doening is nog steeds niet bekend, evenals het feit dat het meer bij vrouwen voorkomt dan bij mannen.

Stel je je eens voor continue te moeten leven met vermoeid­heid, spier­pijn, gewrichts­pijn en een brandend gevoel. Bij fibromyalgie zijn bepaalde plekken op het lichaam ‘tender­points’ extra gevoelig voor pijn, hitte, kou, aan­rakingen en fel licht. Alsof het boven­staande nog niet erg genoeg is, komt er ook vaak slape­loos­heid, hoof­dpijn, bezorgdheid, depressie of prikkelbaar­darm­syndroom bij kijken. Fibromyalgie wordt ook wel het chronisch pijn­syndroom genoemd. Voor sommige mensen is dit in het dagelijks leven vervelend maar draag­baar, terwijl anderen er grote problemen van ondervinden.

Meer vrouwen lijden aan fibromyalgie

Miljoenen mensen, vooral vrouwen, lijden aan fibromyalgie. De oorzaak van deze aan­doening is nog steeds niet bekend, evenals het feit dat het meer bij vrouwen voorkomt dan bij mannen. Niemand weet ook hoe het komt dat de diagnose fibromyalgie steeds vaker gesteld wordt.

Fibromyalgie en chiropractie

Steeds meer mensen die aan fibromyalgie lijden, kiezen voor de niet medici­nale, natuurlijke benadering van de chiro­practor. Waarom? Omdat chiro­practie resul­taten oplevert. De rol van de chiro­practor is het opsporen en corrigeren van stress en dis­balans in de ruggen­wervel (subluxaties) zodat de hersenen weer vrij­uit kunnen communiceren met de zenuwen. Subluxaties verstoren de goede communi­catie van de hersenen met de zenuwen in het ruggen­merg wat effect of uit­straling kan geven naar andere gebieden in het lichaam. Het kan zo zijn dat de subluxatie zelf pijnloos is maar de jaren­lange aan­wezigheid ervan toch schade kan aan­richten in het lichaam.

Honderd jaar van klinische obser­vaties hebben bewezen dat subluxaties de fysieke en mentale gezondheids­toestand in grote mate kunnen beïnvloeden. In een onder­zoek dat gepubliceerd is in The American Journal of Medicine is gebleken dat 45,9% van de mensen met fibromyalgie grote vooruit­gang m.b.t. hun gezond­heid en hun mogelijk­heden hebben geboekt. Ook is gebleken dat de anti-depressiva medicatie terug­gedrongen kon worden met behulp van chiro­practische correcties.